NORRVALLA FF F2009 GOES BARCELONA
B-FlickorPublicerad: 08.10.2023 11:20

September 2023 åkte hela laget på en välförtjänt resa till Barcelona. I ett års tid hade vi samlat in pengar genom att sälja olika produkter, baka och ordna egen försäljning samt en hel del andra talkon. Alla jobbade flitigt och hade en positiv inställning att samla pengar och förvekliga vår resa.

Vår resa startade sent på kvällen den 14:de september, vi skulle köra ner till Helsingfors med buss. Vi anlände till Helsingfors tidigt på torsdagsmorgonen, vårt flyg startade kl. 06.00 och vi var framme i Barcelona lite efter kl. 10.00. Efter att vi fört vår packning till hotellet så gick vi till stranden och sen på sightseeing i gamla stan.

Fredagen startade med tidig väckning och vi begav oss till Camp Nou med metro. Camp Nou är Europas största fotbollsarena som ägs av idrottsklubben FC Barcelona, tyvärr var arenan under renovering så vi slapp inte in för att se den, men i stället fick vi besöka FC Barcelona Museum som är fyllt med bilder, pokaler, speltröjor och andra artiklar från fotbollsvärlden i Barcelona.

Efteråt förflyttade vi oss med metro för att se Spaniens största turistmål Sagrada Familia. Det är en väldigt mäktig kyrka som började byggas 1882 och håller fortfarande på att byggas.

Lördagen var dagen vi alla väntat på, vi hade nämligen bokat in en vänskapsmatch mot UE Centelles i Katalonien. Vi blev väldigt fint mottagna och fick gå in på planen som riktiga fotbollsproffs. Matchen som spelades i 25 graders värme var helt perfekt, den var både jämn och spännande. Matchen slutade med vinst till Norrvalla 4-2. Men vinsten var nog inte det bästa med händelsen, utan det var allt som hände runtom planen. Våra bytesspelare satt och pratade med deras bytesspelare och efter matchen var alla ivriga att lära känna motståndarlaget. Vi hade tagit med Fazers choklad, NFF buffar samt en speltröja med våra autografer på som vi gav dem. De blev överlyckliga av våra presenter och betygsatte chokladen med högsta poäng och sen gav de oss en speltröja med deras autografer. Avslutningsvis tog vi några bilder på lagen och flickorna tog varandras some uppgifter för att hålla kontakten. Tillställningen avslutades med en stor gruppkram och massor med skratt.

På kvällen åkte vi till Spaniens näst största arena Estadi Olimpic Lluis Companys för att se matchen mellan FC Barcelona – Real Betis. Lagen spelar i Spaniens högsta division som heter La Liga Primera. Det var en häftig upplevelse att få se professionella spelare och att få sitta bland deras fans.

På söndagen var det dags att åka hem till Finland, vi steg upp tidigt och åkte i väg. Vi var hemma i Vörå sent på söndagskvällen. Vår resa till Barcelona var lyckad, ett härligt gäng, mycket program och glädje. Vi har tillsammans skapat ett minne för livet och alla var vi överens om att detta måste vi göra om.

Stort tack till Norrvalla FF och FSI som gett bidrag till vår resa.

Med på resan:
Spelare: Tindra Erikssom, Telma Eriksson, Fanny Långs, Wilma Karlsson, Ellie Nilsson, Lovisa Öling, Eveliina Andersson, Tilde Jåfs, Ida Kock, Linnea Kock, Elviira Bergfast, Iza Hartvik, Linnea Skog, Natalie Kattil, Tyra Back, Jenny Östman, Moa Gammelgård.